Latest News
Everything thats going on at Enfold is collected here
Hey there! We are Enfold and we make really beautiful and amazing stuff.
This can be used to describe what you do, how you do it, & who you do it for.
Hürriyet – ‘Farklılıklar Tehdit Değil Zenginlik’
HaberlerAsperger nedir, nasıl fark edilir? Bu sendroma sahip bireylerin yaşam kalitesini arttırmak için neler gerekli? Ne gibi zorluklar yaşıyorlar? Uzmanlar ve Özel Çocuklar Eğitim ve Dayanışma Derneği Başkanı Parin Yakupyan anlattı.
Asperger sendromu (AS), otizm spektrum bozukluğunun (OSB) yüksek işlevli bir versiyonu olarak tanımlanıyor. Bu gelişimsel farklılık bireylerde tekrarlayıcı davranışlara ve sosyal etkileşimde zorluklara neden olabiliyor. 18 Şubat Dünya Asperger Sendromu Günü, bu sendrom için farkındalığı arttırmak ve önyargıları kırmak adına önemli bir gün. Nörogelişimsel bu durumu psikiyatri uzmanı Dr. Nagihan Günal, çocuk psikiyatrisi uzmanı Dr. Seray Ağca Haşimoğlu ve Özel Çocuklar Eğitim ve Dayanışma Derneği (ÖÇED) Başkanı Parin Yakupyan’la konuştuk.
Asperger sendromu nedir?
Asperger sendromu otizm spektrum bozukluğu sınıfındadır. Yüksek işlevli otizm olarak da adlandırılan bu durum, zihinsel yetersizliği olmayan ancak sosyal etkileşim ve iletişim sorunlarıyla tekrarlayıcı davranışlar gösteren bireyleri tanımlar. (Dr. Nagihan Günal)
‘Ortalama tanı yaşı 10’
Erkeklerde 9 kat daha sık görülür, yaygınlığı yüzde 0,3-0,7 arasındadır. Tanı genellikle 5 yaş sonrası konur, belirtiler 8-10 yaşta belirginleşir. Ortalama tanı yaşı 10-11 olup bazı bireylerde erişkinlikte teşhis edilebilir. Tanı, gelişim öyküsü, davranış gözlemi ve dil-iletişim becerilerinin değerlendirilmesiyle konur. Bilişsel ve dil gelişiminde gecikme olmaması ayırt edici özelliklerdendir. (Dr. Nagihan Günal)
‘Biyolojik test veya görüntüleme yöntemi yok’
Tanı psikiyatri uzmanı tarafından muayene ve klinik değerlendirmeyle konur. Biyolojik test veya görüntüleme yöntemi yoktur. Ek psikiyatrik değerlendirmeler ve okuldan bilgi almak da sürece dahil edilebilir. (Dr. Seray Ağca Haşimoğlu)
Erken teşhis önemli
Erken teşhis, sosyal beceri gelişimini destekler, akademik başarıyı arttırır ve bireyin potansiyeline ulaşmasını sağlar. Davranışsal terapilerle esneklik ve uygun sosyal davranışlar kazandırılabilir. Ailelerin bilinçlenmesi, çocuğa daha iyi destek verilmesini sağlayarak gelişimi hızlandırır ve ilerleyen yaşlarda ruhsal sorunlardan koruyabilir.
(Dr. Seray Ağca Haşimoğlu)
Hastalık değil farklılık
Asperger sendromu bir hastalık değil, nörogelişimsel bir farklılıktır ve kesin bir tedavisi yoktur. Yaşam kalitesini arttırmak için ABA, Floortime-DIR modeli, bilişsel davranışçı terapi (BDT), sosyal beceri eğitimleri, konuşma terapisi ve ergoterapi gibi yöntemler kullanılır. Bireyselleştirilmiş eğitim programları (BEP) akademik başarıyı destekler. Multidisipliner yaklaşımlar en etkili destek yöntemlerindendir.
(Dr. Seray Ağca Haşimoğlu)
Asperger sendromu sadece çocukluk dönemine ait bir durum değildir; hayat boyu devam eden bir nörogelişimsel bozukluktur. Psikolojik veya sosyal etkenlerden kaynaklandığına dair bir kanıt yoktur. Klasik otizmden farklı olarak, ilk 3 yaşta belirgin gelişimsel gecikme görülmez, genellikle daha ileri yaşlarda tanı konur. Dil gelişiminde gerilik yoktur, konuşma akıcıdır. Zekâ seviyesi genellikle normaldir. (Dr. Nagihan Günal)
‘Farklılıklar tehdit değil zenginlik’
Çocuğunuzun asperger sendromu olduğunu nasıl fark ettiniz ve teşhis süreci nasıl geçti?
İkiz bebeklerim sağlıklı doğdu ve ilk yılları sorunsuz geçti. Garen gelişimde öndeydi; erken yürüdü, konuştu, harfleri ve rakamları öğrendi. Ancak 2 yaşından sonra kelimeleri kayboldu, göz teması azaldı, hiperaktivitesi arttı. Endişelenerek bir uzmana danıştık ve yüksek işlevli otizm tanısı aldık. O güne kadar bu ihtimal hiç aklımıza gelmemişti çünkü çok zekiydi, görsel hafızası inanılmaz kuvvetliydi. Üstelik o yaşta spektrumun neresinde olduğunu da bilmiyorduk, önümüzde uzun bir öğrenme süreci vardı.
Okulda ve sosyal hayatta çocuğunuzun karşılaştığı en büyük zorluklar neler oldu?
Tanıdan sonra en büyük zorluk okul kaydıydı. Akademik olarak başarılı olmasına rağmen birçok okul onu kabul etmedi. İlkokulda şansımıza iyi bir öğretmenimiz oldu ama ortaokul ve lisede okulda alay edenler, onu kışkırtmak için hoşlanmadığı şeyleri yapanlar arttı, ciddi zorbalıklar yaşadı. Bu yüzden Garen üniversiteye gitmek istemedi, sınava bizim ısrarımızla girse de bilerek soruları boş bıraktı.
Asperger sendromu hakkında en çok neyi anlatmak isterdiniz?
Ayrımcılık, dışlanma, önyargı… En büyük engel toplumun kabullenmemesi. Aspergerli bireylerin de güçlü yanları var, yeter ki fark edilip desteklensinler. Farkındalık için eğitim şart, öğretmenler bilinçlendirilmeli, iş dünyasında kapsayıcı politikalar geliştirilmeli. Farklılıkları tehdit değil, zenginlik olarak görmeliyiz. Ayrıca özel eğitimde aspergerliler için eğitim müfredatı yok gibi. Zihin kuramı, sosyal beceriler ve günlük yaşam becerileri öğretimi noktasında eğitimcilerin eğitimleri çeşitlendirilmeli.
GÖNÜLLÜLERİMİZE SESLENİYORUZ, BİRLİKTE DAHA GÜÇLÜYÜZ!
YazılarÖÇED Başkanı Parin Yakupyan: “Gönüllülerimiz, Özel Çocuklar Eğitim ve Dayanışma Derneği’ndeki en büyük gücümüz. Özel gereksinimli çocukların ve ailelerinin hayatına dokunmak için verdiğiniz emek, dünyayı onlar için daha yaşanabilir, daha anlamlı bir yer haline getiriyor. Birlikte attığımız her adım, bir çocuğun geleceğine ışık tutuyor.”
Gönüllümüz olarak siz de bu çalışmalarımızın bir parçası olabilirsiniz. Peki, sizlerden hangi konularda destek bekliyoruz? Gelin, hep birlikte göz atalım.
Otizmli çocuklar için düzenlediğimiz atölye çalışmaları ve etkinlikler, onların sosyalleşmesini ve farklı deneyimler edinmesini sağlıyor. Oyun grupları, sanat atölyeleri, spor aktiviteleri gibi etkinliklerde destek olarak bu deneyimleri daha keyifli hale getirebilirsiniz.
Her hafta sonu Algı Özel Eğitim Kurumları işbirliği ile düzenlediğimiz bu etkinliklerde gönüllümüz olarak, eğitimcilerimiz eşliğinde çocuklarımız ile zaman geçirebilirsiniz.
Otizmli bireyler ile iletişim seminerimize katıldıktan sonra başlayabileceğiniz bu çalışmalarda sizlerde nöroçeşitliliğe sahip çocuklar ve gençler ile tanışarak dünyaya daha geniş bir perspektiften bakma fırsatı bulacaksınız.
Otizmli çocukların dış dünyayla bağlarını güçlendirmek için düzenlediğimiz gezilere katılın! Müzeler, şehir gezileri, tiyatrolar… İsterseniz gezi önerisini siz getirin, birlikte planlayalım. Sizlerin varlığı, bu gezileri daha eğlenceli ve anlamlı kılacak.
Otizm hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak, toplumda bilinç oluşturmak için farkındalık seminerlerimize katılın ve destek olun. Bilgi paylaştıkça çoğalır ve daha güçlü hale geliriz!
ÖÇED olarak seminerlerimizi, alanın uzmanları ile ücretsiz olarak vermeye devam etmekteyiz. Bu konuda seminer talebiniz olursa, bizimle iletişime geçmekten çekinmeyin.
Otizmli bir çocuğu büyütmek, aileler için zorlu ve zaman zaman yalnız hissettiren bir yolculuk olabilir. Sizler, onlara yanlarında olduğunuzu hissettirerek moral kaynağı olabilirsiniz. Basit bir sohbet bile bir ailenin hayatına umut taşıyabilir.
Toplumun otizm konusunda daha duyarlı olması için birlikte farkındalık projeleri gerçekleştirebiliriz. Okullarda, iş yerlerinde ya da sosyal medyada yapılacak kampanyalarla daha büyük kitlelere ulaşabiliriz.
Otizmli çocukların ihtiyaçlarına yönelik eğitim materyalleri hazırlayarak öğrenme süreçlerine destek olabilirsiniz. Görsel kartlar, hikaye kitapları, duyusal oyuncaklar gibi materyallerle eğitimlerini destekleyebilirsiniz.
Otizmli bireyler için mentorluk yaparak, onların bağımsız hayat becerileri kazanmalarına yardımcı olabilirsiniz. Birlikte yemek yapmaktan, toplu taşıma kullanmaya kadar pek çok konuda destek olabilirsiniz.
Sanat, otizmli çocukların duygusal gelişimlerine büyük katkı sağlar. Resim, müzik, drama veya dans gibi alanlarda destek sunabilir, çocukların yeteneklerini ortaya çıkarmalarına yardımcı olabilirsiniz.
Otizmli çocuklarla birlikte hikâyeler okuyarak dil gelişimlerini destekleyebilirsiniz. Çocukların kelime dağarcığını geliştirmeye, sosyal etkileşim kurmalarına ve hayal güçlerini beslemeye yardımcı olabilirsiniz.
Maddi veya manevi destek sağlamak isteyen herkes, derneğimizin projelerine katkıda bulunabilir. Gönüllü desteğiniz sayesinde daha fazla çocuğa ulaşabiliriz. Unutmayın, eğitimle bir çocuğun yaşamını değiştirmek mümkün! Siz de özel eğitim ihtiyacı olan bir çocuğa destek olarak onun geleceğine ışık tutabilirsiniz.
HABER TÜRK TV GELECEĞİMİZİ AYDINLATAN MERKEZLER KARANLIKTA
HaberlerTürkiye’de engelli bireylerin haklarını savunmak için faaliyet gösteren 32 sivil toplum kuruluşu gazeteye ilan vererek Cumhurbaşkanı Erdoğan’dan özel gereksinimli bireylerin eğitim hakkı için destek istediler.
“GELECEĞİMİZİ AYDINLATAN MERKEZLER KARANLIKTA” Başlığı ile yayınlanan mektupta: “Sayın Cumhurbaşkanımız, İnsani ve vicdani duyarlılığınızla ülkemizde değişim ve dönüşümün öncülüğünü yaptınız. Sosyal devlet anlayışınızla 2005 yılında 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun’u çıkararak engellilerimize sahip çıktınız. 2010 yılında anayasa değişikliği ile mevzuatta, uygulamalarda ve en önemlisi de zihniyetlerde engellilerin hayatında devrim sayılabilecek gelişmelerin mimarı oldunuz. Sayenizde tüm özel gereksinimli bireylerimiz, sosyal güvence kaidesi aranmaksızın özel eğitim kurumlarından destek eğitim hizmeti almaya başladı. Himayenizde gerçekleşen bu devrimin somut yansıması olan Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezleri, 2005 yılı öncesinde yalnızca 35.000 özel gereksinimli bireye hizmet verirken, bugün 81 ilde, 3.294 eğitim kurumu, 57.500 nitelikli uzman personel ile 539.000 özel gereksinimli bireye dünyaya örnek gösterilebilecek bir modelle eğitim hizmeti sunmaktadır. Aldığı eğitimler sayesinde birçok özel gereksinimli birey, akranları ile arasındaki gelişim farkını kapatmış, sosyal çevresinde kabul görmüş, bağımsız yaşam becerileri edinmiş ve mesleki gelişim göstererek hayatın her safhasına daha güçlü katılım sağlamıştır. Öncü, örnek ve sürdürülebilir politikalarınıza güvenen, hassasiyetinize karşı büyük bir mesuliyetle çalışan özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinin hizmetlerine devam edebilmeleri için aşağıda sıralanan konularda desteğinize ihtiyaçları vardır.” Denildi ve ihtiyaçlar belirtildi.
Türkiye Sakatlar Konfederasyonu, Otizm Konfederasyonu, Özel Özel Eğitim Konfederasyon, Anadolu Özel Eğitim Dernekleri Federasyonu ve pek çok STK mektuba imza attılar. Konuyla ilgili konuşan ÖÇED Başkanı Parin Yakupyan Habertürk televizyon kanalına açıklamalarda bulundu.
Uyaran Eksikliği Nedir? Ne Değildir?
VideolarÇocuk ve Ergen Psikiyatrı Prof. Dr. Ayşe Avcı gerçekleştirdiğimiz canlı yayında, bizlere çok değerli bilgiler sundu. Algı Özel Eğitim Kurumları Kurucusu ve Yöneticisi Parin Yakupyan moderatörlüğünde, uyaran eksikliği ve otizmle ilgili önemli konuları ele aldık. Sorularınızı yanıtlayan, değerli görüşleri ve katkılarıyla yayınımızı zenginleştiren Prof. Dr. Ayşe Avcı’ya gönülden teşekkür ederiz!
Otizm Tanısı Kalkan Öğrencimizin Annesi
VideolarSosyal mesafemizi koruyarak annelerimizle tek tek olmak üzere devam ettirdiğimiz Anne Sohbetlerindeki konuğumuz Pınar Tosmak hanım. Uzun yıllar Algı Özel Eğitim Merkezimizde eğitim alan öğrencimizin annesi Pınar hanım otizmden ilk nasıl şüphelendiğini tanıyı aldıktan sonra neler hissettiğini, özel eğitim almadan önce neler düşündüğünü, eğitim sonrası çocuğunda ne gibi değişiklikler olduğunu ve şuan çocuğunun ne durumda olduğunu bizlere anlattı. Videonun sonunda Otizm tanısı kalkan öğrencimiz ile de kısa bir sohbet gerçekleştirdik. iyi seyirler.
Otizm Tanısı Kalkan Öğrencimiz Çınar Tosmak ile Kısa Bir Röportaj
VideolarAnne sohbetlerinde bir önceki konuğumuz Pınar Tosmak ile bir röportaj düzenlemiştik. Youtube kanalımızda tamamını izleyebilirsiniz. Bu videomuzda Pınar hanımın oğlu otizm tanısı kalkan Çınar Tosmak ile de kısa bir sohbet gerçekleştirdik. Günlük rutin hayatını anlattığı ve özellikle Youtube’da video izlemesini sevdiğini söyleyen Çınar, ileride Youtuber olmak istediğini ve bunun için nasıl videolar çekeceğinin anlattı.